Sprookjesachtig

Gisteren was het sprookjesachtig mooi buiten. Johan en ik hebben in de ijskoude winterzon een stukje gewandeld. Gelukkig had ik de camera mee om een en ander vast te leggen want vandaag ziet het er alweer heel anders uit.

De vele duizenden ‘kristallen’ waarmee elke tak van elke boom, elke grashalm, elk verdord blad mee was bedekt waren moeilijk vast te leggen. Het geeft een heel aparte foto zoals je ziet. Een takje bedekt met ijskristallen en daarachter de strakblauwe en ijskoude lucht.

Hoe mooi het ook allemaal lijkt, het was écht heel koud buiten. Reden om me weer goed in te pakken met mijn wanten, muts en sjaal. Deze sjaal is de rondreissjaal waar ik hier ook over schreef. Hij is nu helemaal af en vrij lang geworden. Ik kan hem wel twee maal om mijn hals slaan en is heerlijk warm.

Tja, dit zijn de leuke kanten van dit weer. Helaas hebben we hier ook te maken met tegenslag. De leiding naar de wc bleek bevroren te zijn. En daar raak ik normaal gesproken niet zo heel erg van uit mijn doen aangezien het wel vaker gebeurd is tijdens een vorstperiode. Dit is een oud huis, niet zo heel goed geïsoleerd. Dankzij extra bijverwarmen in huis ontdooide de leiding weer echter toen bleek tot onze ergernis dat hij kapot gevroren was! En met als logisch gevolg dat we met lekkage te maken hadden.

Gelukkig is Johan vrij handig en hij heeft de leiding afgedopt. Maar nu moet er een oplossing gevonden worden voor de, uiteraard uiterst onhandig te bereiken, watertoevoer naar het toilet. Echt een leuke manier om je zondag door te brengen (niet dus).

Omdat ik wel zou willen helpen maar daarbij eigenlijk alleen maar in de weg loop, brei ik maar rustig verder aan ‘omklap’ handschoenen die ik voor iemand aan het maken ben. Het is voor het eerst dat ik handschoenen brei ‘met vingers’, (alhoewel: dat is niet helemaal waar want ik heb het eens eerder geprobeerd met te dik garen en te weinig kennis). Ik ga uit van een gratis patroon (podster gloves, even iets naar onderen scrollen) wat ook op Ravelry te vinden is, gecombineerd met de aanwijzingen uit dit boekje (zowel bij Wolhalla te koop als in boekwinkels/breiwinkels). Ik kan het iedereen die wanten of handschoenen wil gaan breien aanraden. Het is een duidelijk boekje, er staan verschillende varianten in, het is in het Nederlands geschreven (voor velen wel zo handig natuurlijk) en er staan handige maattabellen zodat je voor willekeurig voor wie dan ook handschoenen kunt breien zonder berekeningen te hoeven maken (er wordt uitgegaan van standaard 4draads sokkengaren).

Het ziet er lekker ingewikkeld uit zo met al die naalden, hier ben ik bezig met het breien van de pink op hele korte breinaaldjes die ik een keer van Anneke kreeg.

Vandaag is de laatste dag voor de expositie waar ik hier over schreef. Als het een beetje mee zit ga ik er nog even naar toe vandaag en bij het demonstratie groepje zitten breien…. Eerst maar eens kijken of het lukt met de waterleiding.

6 thoughts on “Sprookjesachtig

  1. Pingback: Weer geschreven | hannahsknits

  2. Wat een gedoe: kapotgevroren leidingen. Tsja, recordkoude nachten, dan kun je dat krijgen. Hier gelukkig (nog niet). Mooi garen voor de handschoenen. Volgens mij heb ik sokken gebreid van dezelfde mooie kleurstelling. De tip voor het handschoenenboekje zal ik onthouden voor…… de Handwerkbeurs!

  3. Hoi Hannah, mooie sfeerfoto’s. Als ik je hond zie moet ik aan de mijne denken, ik had een Groenendaeler.

    (CAPTCHA kun je uit zetten wist je dat?)

  4. Oh, jammer dat het sprookjesachtige omgeturnd werd in bitterkoude realiteit… maar ja, zo is het leven he? Gelukkig heb je een handige harry in huis. Veel succes met de handschoenen. Ik heb het boekje ook net aangeschaft, en de ijzeren man hier heeft handschoenen nodig…

  5. Verrek ik dacht dat mijn CAPTCHA uitstond omdat ik het niet meer zag maar dat kwam omdat ik ingelogd ben….

    Het was zo dat het uitgezet kon worden en ik hoop dat die optie ook weer terug komt want ik ben er niet blij mee.

Geef een reactie

